zaterdag 12 september 2009

Peper, zout en banken

Volgens mij is het gebruikelijk dat in Nederland het zout in de vaatjes zit met de meeste gaatjes en de peper in het andere. Hier in Engeland, uiteraard, doen ze het andersom. Rare jongens die Engelsen.

Wist je trouwens ook dat de banken hier best een primitief en inefficient systeem hebben?
Primitief: banken zorgen ervoor dat je regelmatig weer binnen moet stappen, namelijk doordat - ze gebrekkige informatie verstrekken over bijvoorbeeld jouw IBAN of BIC nummer.
- Of doordat het centrale inlichtingennummer van de bank bemensd wordt door stompzinnige zombies die waarschijnlijk net slim genoeg zijn om de procedures te volgen.
- Of omdat ponden van de Isle of Man of ponden van Schotland wel een legitiem betaalmiddel is, maar je er niet mee kan betalen in de supermarkt, waardoor je het (gratis, jippiee) kan inwisselen bij jouw bank.
- Ze hier nog steeds geld van de ene naar de andere rekening overmaken met cheques!! jaja, je hoort het goed. Tot op de dag dat ik een rekening hier had, heb ik die dingen nooit in mijn hand gehad en gedacht dat ze allang niet meer bestonden... Ze vragen hier constant om te betalen met cheques en kijken mij verrassend aan als ik het gewoon via internet over wil maken.
- Dat laatste is ook interessant. Als je een internetrekening aanvraagd, wie doet dat nu niet, dan kun je alleen je saldo bekijken en verder niets. Wanneer je echt iets wilt betalen dan moet je eerst nog een betaalkastje aanvragen. Huh? Het is een INTERNETrekening, natuurlijk wil ik een kastje!

Ze zijn bijzonder inefficient:
- Je hebt een pincode, sortcode, bankrekening, wachtwoord, nog een wachtwoord, nog een soort pincode.... om al je bankzaken te doen. In NL heb je een rekening en een pincode.
- Als je een rekening opent, dan krijg je dus over al die wachtwoorden, passen, kastjes. Allemaal aparte brieven. Er ligt gemiddeld iedere week wel een envelope van de bank op de mat.
- Als je een spaarrekening aanvraagt, dan krijg je daar nog eens, wel een inferieure, betaalpas bij. Wat moet ik daar nu mee?

Rare jongens die Engelsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten